Kulturchock

Officiellt var fredagen min sista dag på Blåbär. Saidi, köksan hade bakat marängtårta och ställt in i personalrummet. Jag bjöd på vindruvor och hade köpt en blomma. Det är lite trist att mitt vikariat är över nu. Det känns som att jag kommit in i rutinerna där borta nu. Alla barn känner mig och jag känner dem. Fast de blir förståss glada när den ordinarie pedagogen kommer på imorgon (även fast hon hälsat på ett flertal gånger under mitt vikariat...) Nästa vecka ska jag vara på Lingon ett par dagar. Men nu måste arbetssökandet komma i full gång igen..

Lördag:

Stressstädning (tre s haha), dusch, inlämning av gamla olästa Pollux-böcker på en secondhand butik här i väsby. Passade på att även köpa 4 nya pocket böcker för trettio kronor :) Sedan gick jag vidare till hemköp i regnet och handlade ingredienser till middagen. Johanna, min kusin från Västerås kom precis när jag kommit in genom dörren. Sedan kom mamma o pappa två minuter efter. Vi gick på bokrea. Jag, den som inte behövde något, jag hade ju redan köpt fyra böcker, köpte två böcker till. Herregud, mina förhoppningar och tankar om att jag ska börja läsa är ju helt skyhöga. Men, det är bra att ha böcker. Fyra av dem ser dessutom använda ut i bokhyllan där jag ställt dem! ;) Jag fick på något sätt för mig att det är större chans att jag läser dem om jag köper dem och inte tänker att jag kan låna dem på bibblan i stället..

Sedan bar det av hemåt. Det skulle bli wokade nudlar med kyckling, kokosmjölk och grönsaker. Thailändskt, typ. Vi blev tvugna att använda två stora stekpannor till fyra luftiga nudelportioner.. Det blev mycket gott i alla fall :) Den resterande delen av kvällen tillbringades framför melodifestivalen bla. Sedan drog jag fram alla universitets och högskolekataloger jag tagit på sacomässan förra året och under mässan i skolan. Kastade bort nästan hälften, det var ju skönt i alla fall. Letade efter kurser jag vill läsa. Något lär jag väl söka.

Söndag:

Morgonpromenad. Grått väder, kände mig ändå pigg. Frukost. Vasaloppet (fast vi såg det bara på tv, det såg ut som det gick extremt segt i nysnön).  Vi bestämde oss för att åka till Nationalmuséum och titta på utställningen av Henri de Toulouse-Lautrec. Han var en fransk, funtionshindrad konstnär under det sena 1800-talet som skildrade bla. livet på bordellerna i Paris. Vissa tror att han eftersom hans ben slutat växa i tonåren, pga. alltför många benbrott under barndomen (benskörhet?) kände sig utanför och fann att även de prostituerade inte riktigt passade in i de förnämare samhällsskikten trots att Toulouse-Lautrec själv i grund och botten hade det ganska bra ställt. Men han kände någonslags samhörighet i utanförskapet. Det vet man ju förståss aldrig hur det var med den saken i verkligheten. Han dog också ung, levde 1864-1901. Under tiden då Toulouse-Lautrec var verksam förstod sig inte många på hans konst. Men under 1970-talet och under våra dagar är han en hyllad konstnär. Han har gjort mycket affischer, men utställningen visar även en del skisser i blyerts och en del oljemålningar. Den är värd att se tycker jag. Lite reklam för Nationalmuséum alltså.. Blev sugen på att köpa en affisch till en av mina extremt blommiga väggar (vill gärna täcka så mycket av dem som möjligt utan att det ser för mycket ut), men de kostade 175 kronor, så snålheten smög sig på. Vi var visst på NM sist Johanna var här också, fast då såg vi en utställning av Stig Lindberg, porslinkonstnären. Den uppskattade jag också, mycket trevlig.

image25
Häftigt att stå nära hans till storleken största oljemålning. Imponerad av kjolen. 

image26

image27
Med denna affisch för Moulin Rouge slog Toulouse-Lautrec igenom.

image28
Jane Avril är en av dem som återkommer i TLs målningar


Nu har jag tackat ja till Disneyland..


Kommentarer
Postat av: Lisa

ah jossan de ser ju ut som de jag har hemma på väggen, jag känner igen de andra ifrån Paris! åk dit i sommar och köp dina egna för 2 euro styck! nej nu ska jag sluta min övertalnings kampanj. har du bestämmt dig än? bara nyfiken. synd med jobbet, men du får säkert jobba på fler ställen! jag såg på walander nu, som vanligt. och sitter här och är livräddd, som vanligt. kram

2008-03-02 @ 23:17:51
URL: http://lizarazu.blogg.se
Postat av: Dina

Kul att se att du skrivit ngt nytt, bra gjort! Själv så känner jag mig något lustig som sitter här vid den här tidpunkten, men det har faktiskt en förklaring: Jag vaknade ju vid 4-tiden igår morse då jag jobbade öppning, efter det översköljdes jag av en oerhörd trötthet, men åkte ändå iväg till Estop för att kolla deras utbud på små franska ficklexikon, som förövrigt var ett till antalet(!!). Jag köpte det, eftersom jag ändå inte skulle orka åka några längre sträckor för att få tag på ett.. Hur som helst, så var jag hemma resten av dagen, pluggade mestadels. Vid sju-åtta tiden på kvällen var jag i princip dödstrött, så jag gjorde det enda vettiga och gick och la mig. För en stund sen vaknade jag tvärt av någon anledning (utsövd redan!??) och kollade då mobilen för att försäkra mig om att kl inte var sex och det var dags att stiga upp. Då ser jag istället att jag fått två sms från min kursare som berättar att måndagens lektion är inställd! Tur att man fick sömnproblem! :D
Så idag är jag således "ledig"!
Nu har jag snyltat tillräckligt på din blogg..vi hörs! Puss o kram

2008-03-03 @ 01:50:03
Postat av: Lisa

Ja vad roligt! Jaaa vi ska till Pariiiiis!

2008-03-03 @ 07:51:43
URL: http://lizarazu.blogg.se
Postat av: Catherine

sammanträffande! vi pratade om Toulouse-Lautrec igår på konsthistorian! Fast mest om hans Yvette Guilbert-afficher.. grymma iaf, som den tidens andy warhol (en av mina favoriter annars) :)

2008-03-05 @ 17:57:37
URL: http://catat.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0